Arhitektide liit aitas Tallinna parkimisjuhist selgemaks muuta

Eesti Arhitektide Liit andis tagasisidet Tallinna linna uuele parkimisjuhise eelnõule, mille üks olulisemaid sisulisi muudatusi ütleb, et parkimiskohtade arv ei sõltu enam korterite arvust, vaid hoone suletud brutopinnast.
Tallinna uue parkimisnormatiivi eelnõu on aluseks parklate ja parkimiskohtade planeerimisel ning projekteerimisel uute ehitiste püstitamise ja olemasolevate hoonete laiendamise korral. Uue juhisega tunnistati senine, 2020. aasta parkimiskohtade arvu norm kehtetuks.
Telli uudiskiri ja saadame sulle kord nädalas ülevaate Ehituslehe olulisematest lugudest.

Parkimisnormatiivi eelnõule palus linn Eesti Arhitektide Liidu tagasisidet. Kuna tegemist on linnaruumilist arengut oluliselt mõjutava dokumendiga, palus juhatus Raul Kalvol ja Jaak-Adam Looveeril eelnõud analüüsida. Nende tähelepanekuid arutati eestseisuses ning juhatus esitas liidupoolse põhjaliku tagasiside linnale.
Kokkuvõtvalt juhtis liit tähelepanu kolmele põhipunktile:
- Esiteks, eelnõu on liiga keeruline ning vajab suuremat õigusselgust, paindlikkust ja tulevikuga arvestamist; parim lahendus oleks normatiiv muuta GIS-kaardirakenduse põhiseks (sarnaselt Tartu lahendusele).
- Teiseks, norme tuleks diferentseerida tüpoloogiapõhiselt ning anda arendajatele ja projekteerijatele suurem otsustusvabadus parkimiskohtade arvu määramisel, lähtudes äriplaanist, sihtrühmast ja hoone eripäradest.
- Kolmandaks, normatiivis võiks kehtestada parkimiskohtade maksimaalse arvu, kuid miinimummäära ei tohiks kehtestada – eriti kesklinnas ja piirkondades, kus on suur eramute osakaal.
Koordineerisime oma tegevust Eesti Kinnisvarafirmade Liiduga ning jõudsime üheskoos linnaga märgatavalt selgema ja lihtsama versioonini, mis võeti suvel ka vastu. Vastuvõetud normatiiv tähistab kindlasti sammu edasi: enamikes piirkondades nõutud parkimisnormid vähenevad, toetades linna arengut jätkusuutlikuma arenduse ja liikuvuse poole.
Samas ei ole tegemist veel lõpliku lahendusega. Eesti Arhitektide Liit rõhutab, et töö parkimisnormatiiviga peab jätkuma, et saavutada selge ja tulevikku suunatud regulatsioon, mis tagab tõhusa ruumikasutuse. Tõhus, paindlik ja täpne lahendus peab olema GISi põhine.
Uus parkimisnormatiiv ei kohaldu enne selle jõustumist kehtestatud detailplaneeringutele ega juba väljastatud projekteerimistingimustele, välja arvatud juhul, kui detailplaneering seda ette näeb.