Kolme ettevõtte kogemus: miks eelistada ehitushankel allianssmudelit ja kuidas see töötab?
Küsisime kolmelt Eesti ettevõttelt, miks nad otsustasid hankel kasutada allianssmudelit. Populaarsust koguva hankevormiga tasub end ka kurssi viia, kui on soov mõnel neist edukalt osaleda.
9. aprillil Tartus ja 11. aprillil Tallinnas Allianss/IPT koolituspäeval esineva koolitaja Sulev Senkeli sõnul on tänaseks kogu maailmas läbi viidud enam kui 600 allianssprojekti, neist pea 100 meie põhjanaabrite juures Soomes. Transpordiamet on üks esimesi allianssmudeliga liitujaid ning seda osaliselt just Soome eeskujul.
Telli uudiskiri ja saadame sulle kord nädalas ülevaate Ehituslehe olulisematest lugudest.
Transpordiameti Ida osakonna teehoiuteenistuse juhataja Anti Palmi selgituse kohaselt on allianss hankevorm, kus töö tellija ja teenuse pakkujad on omavahelises tihedas koostöös juba projekti esimesest kohtumisest alates. Traditsioonilisest hankemudelist erineb allianss Palmi sõnul oma põhimõtete poolest, milleks on muuhulgas osapoolte varasem kaasamine ning riskide ja kasude jagamine koos ühise ettevalmistusega.
“Põhjus, miks Transpordiamet alliansi kasuks otsustas, on iseenesest lihtne: ehitussektoril oli ootus, et tellijad muutuvad targemaks ja sellised integreeritud hankemudelid aitavad tellijal tark olla ja targaks saada. Sellepärast me tahtsimegi seda katsetada,” ütles Palmi. “Me oleme näinud, et Soomes allianssmudelitega kaasneb palju innovatsiooni ja asjade teistmoodi tegemist. Ka see oli üks meie motivaatoreid.”
Palmi sõnul on näha, et tellijate poolest tullakse hankemudeliga juba kaasa. “Päris mitmed projektid on käivitatud, kogutakse hoogu, valmistatakse ette,” lausus ta. “Neid hankeid võiks tulla turule rohkem. Tellijad on saanud julgust. Nad on näinud, et üks hange on edukalt läbi viidud ja on jõutud lepinguni.”
Paldiski vesisalvesti ehitusjuht: allianss hoiab projektid tellijale taskukohasena
Energiasalv on lihtsustatult öeldes Paldiskisse rajatav 500 MW maa-alune aku, mida kaustatakse taastuvenergia salvestamiseks, mille rajab Energiasalv Paldiski OÜ. Ettevõtte ehitusprojektijuht Phil Scott märkis, et allianss sai valitud hankemeetodiks just oma rahvusvahelise edukuse tõttu.
“Alliansi peamised eelised on koostöö, läbipaistvus ja vastastikused ühised eesmärgid, mis ühtlasi määravad projekti tulemuse,” ütles Scott.
“Paldiskisse rajatava suuremahulise vesisalvesti tarbeks on meil vaja kokku panna meeskond, kelle ülesandeks saab salvesti valmis ehitada kokkulepitud ajagraafikus ja õigeaegselt,” selgitas Scott. “Seetõttu traditsioonilised lepingumudelid, mida tavapäraselt rakendatakse suurmahulistes infrastruktuuriprojektides, mille riskijaotus on tasakaalustamata, ei ole võimalike tekkivate vaidluste ning muudatuste tõttu enam mõistlikud ja tellijale taskukohased.”
Allianssi formaat sobitub tema hinnangul erinevate projektiosapoolte ootustega, kuna eesmärgid on ühised ning aitab seeläbi vältida erimeelsuste tekkimist osapoolte vahel, mis võivad seada ohtu projekti valmimise.
Rail Baltic loodab allianssi abil ehitustöödega taas graafikusse jõuda
Rail Baltic Estonia tehnilise juhi Rašid Pulatovi sõnul pole ühte konkreetset põhjust, miks Rail Baltic otsustas allianssiga kasuks.
“Kaalukeeleks sai vajadus leida võimalusi varasema projekteerimise viibimise nö tagasi tegemiseks, et püsida ajagraafikus ja rongid saaksid 2030 sõitma,” ütles Pulatov. “Pole saladus, et põhitrassi projekteerijate tempo pole läbi aastate olnud piisavalt rahuldav, allianss aitab seda tagasi vahet tagasi teha.”
Lisaks soosib allianssmudel Pulatovi hinnangul rohkem innovaatilisi lahendusi, oluline on ka vajadus olla muudatuste suhtes tavapärasest paindlikumad.
“Raudtee arendamise protsess koos kõikide oma distsipliinidega (alusehitus, pealisehitus, kontaktvõrk, liiklusjuhtimine) on kahtlemata pikem kui tavapärane arendus, mistõttu tuleb ette, et tingimused võivad aja jooksul muutuda ja valitud kontseptsioon peab võimaldama neid lihtsamini rakendada. Siinkohal on hea näide: kaheteljelise raudtee asemel teha üheteljeline raudtee esimeses etapis. Sellise muudatuse menetlemine oleks tavapärases lepingus läbi muudatuste menetluste ülimalt keeruline ja aeganõudev protsess,” lisas Pulatov.
Ettevõtetel ja organisatsioonidel on võimalik osaleda Allianss/IPT koolituspäeval 9. aprillil Tartus ja 11. aprillil Tallinnas. Koolitusel saavad ettevõtjad teada, kuidas uus hankemudel enda jaoks tööle panna, aga need teadmised on vajalikud ka hankel edukaks osalemiseks.
Praeguseks on Allianss/IPT koolituse läbinud üle 65 ehitussektori spetsialisti. Koolitustel on osalenud nii avaliku sektori spetsialistid, arhitektid, projekteerijad, ehituse peatöövõtjad, tellijad, kui ka juristid.