RVT Ehitus paigaldas Pakrineeme 50 tonni kaaluva maagaasi laadimiskäpa
Hanke võitnud RVT Ehitus jõudis lõpule Paldiskis Lahepera lahte rajatud haalamiskaile maagaasi laadimiskäpa ehk -varre ja selle hüdraulilise jõuseadme paigaldamisega. 600 000 eurot maksma läinud töö tellis Elering ja pakkumine tehti koos Mapri Ehitusega. RVT Ehituse juht Taavo Säärits räägib, kuidas töö kulges.
Esimesel hankel me ei osalenud, kuid kui hange teistkordselt välja kuulutati, hakkasime huvi tundma, et miks esimene hange luhtus ja kas meil oleks kompetentsi, et aidata Eleringil laadimisvars paigaldada. Meil on varasem koostöökogemus Eleringiga Paldiski ja Puiatu gaasikompressorjaamade ehitusel, Värska ja Karksi gaasimõõtejaamade ehitusel.
Telli uudiskiri ja saadame sulle kord nädalas ülevaate Ehituslehe olulisematest lugudest.
RVT Ehituse meeskonna üldehituse ja mehaanika haridusega töötajad on karastunud tuletorne, biogaasijaamu ehitades ja tootmistehnoloogiat paigaldades ning meie leivanumber on läbi aastate olnud reoveepuhastite rekonstrueerimine ja ehitamine. Seal on tulnud paigaldada suuregabariidilisi seadmeid – olgu siis selleks 12,5 meetri pikkune ja 7,5 meetri kõrgune liivakraapsild reoveepuhasti liivapüüduris või biogaasijaama 20 meetrise mahuti monteerimine. Samuti olime just enne hanget paigaldanud Tallinna reoveepuhasti 40 meetrise metaantanki mahutisse ülalt paigaldatava 27 meetrise seguri.
Et Eleringi hankel pakkumist esitada, seadsime üheks tingimuseks, et paigaldusperioodil on paigalduseks sobiv kraanalaev vaba. Paigaldus sattus lähtuvalt laadimisvarre valmimisest talvisele ajale ja nii ei saanud me põhja pool asuvaid kraanasid jääolude tõttu kasutada, sest nad ei saanud kodusadamast välja.
Lähtuvalt sellest, et 50 tonni kaaluv laadimisvars asub merepinnast oluliselt kõrgemal ja on vaja vähemalt 40 meetri kõrgusele tõstvat kraanalaeva, on kraanade valik meie piirkonnas üldse väga väike. Kraana toomine kaugemalt oleks aga tähendanud kõrgemat pakkumuse hinda. Õnneks saime rentida Poolast paigalduseks sobiva, 330 tonnise tõstevõimega kraana. Sel ei saanud remondi tõttu mootoreid kasutada ja ta tuli kohale pukseerida, seda tegi Taani puksiir. Meid üllatas, et siinsete puksiiride kasutamine paigaldusel ning kraanalaeva sadamasse ja sadamast välja aitamiseks oli kallim kui kraanalaeva transport Poolast.
Kraanalaeva firma meeskond oli algusest peale väga professionaalne ja abivalmis ning saavutasime enne hanke esitamist nendega koheselt hea läbisaamise. Töö korrektseks õnnestumiseks leppisime nendega kokku, et kui hanke võidame, siis tulevad nad esimesel võimalusel Paldiskisse tingimusi üle vaatama.
Rõhutan siin, et kohapeal silmast silma kohtumine on nutivõimaluste ajastul keerukamate tööde planeerimisel väga vajalik. Hanke hinnapakkumuse tegemisel aitas meid laadimisvarte varasemate paigaldusvideotega tutvumine. Saime julgust ja parema planeerimise juba varases faasis, ei saa ju kõiki nüansse anda edasi tehaseliste paigaldusjoonistega.
Laadimisvars saabus Eestisse maanteed mööda ja oli vaja enne paigaldust tehasepoolse inseneri juhtimisel kokku monteerida. Tegime seda Paldiski Põhjasadama kai peal, et selle saaks haakida kraanalaevale ja transportida ümber Paldiski poolsaare haalamiskaile paigalduspositsioonile.
Hanke ajal hindasime üheks suurimaks väljakutseks paigalduseks sobiva ilma leidmise: teadagi, Eestis on talv ja ilmad muutlikud. Läks aga hoopis nii, et laev ei saanud tormi pärast kodusadamast väljuda. Siis tulid enam-vähem ilmad, laeva saabumine Poolast võttis kolm pool päeva ja olime graafikust vaid nädala jagu nihkes.
Kuna alustasime eelnevalt haalamiskail hüdraulika ja kaabelduse paigaldamisega, siis kraana hilisem saabumine ei mõjutanud lõppgraafikut. Kraanalaeva saabumisel oli meil ilmaga õnne, sest peale üht tormist päeva oli rahulik ilusa päikesepaisteline päev ja me saime paigaldustöö ära teha. Peale paigaldustööd jäi kraanlaev Paldiskisse tormivangi ja ei saanud enne mootorite remonti Gdanskis teha kahte väikest tööd Poolas.
Kraanalaeva meeskond oli väga suure kogemusega, kapten pikaaegne meremees ja saab öelda, et üllatusi laadimisvarre paigaldusel ei tekkinudki. Eks peame tänama ilmataati ideaalilähedase paigaldusilma eest. Piltidelt ei saagi aru, et paigaldus toimus veebruaris, päike paistis ja meri oli rahulik justnagu suvel.
Olime valmistunud, et meri on lainetav ja kraanalaev kõigub rohkem, kuna paigaldatav laadimisvars on 10 meetri kõrgune ja kaalub üle 50 tonni. Meie meeskond mõtles monteerimise abistamiseks välja ääriku külge polditavad suunajad, mis aitasid laadimisvarre kinnitusäärikut ohutult õigesse positsiooni.
Usun, et laadimisvarre paigaldus võiks anda Eesti gaasitarbijatele lisakindluse, et riigis on erinevad gaasiga varustamise võimalused. Seeläbi loodan, et see süstib ka tootmisettevõttele julgust olla julgemad planeerima ning investeerima Eestisse, arendamaks tööstuseid, mis vajavad suuremahulist energiat ning oma tegevusega annavad tööd nii ehitajatele, tehnoloogiasektorile, tarnijatele, töötajatele. Samuti saaksime olla julgemad gaasi kasutamisel energiaallikana.
Keskkonna- ja tööstusehitusega tegeleva RVT Ehituse 2023. aasta käive oli 7 miljonit eurot ja seal on ametis 6 spetsialisti. Ettevõtte tehtud tööde seas on Tallinna reoveepuhastusjaama mehaanilise puhastusetapi rekonstrueerimine, Estonian Celli biogaasijaama ja aeroobse reoveepuhasti ehitustööd, Raumedic Estonia tootmishoone laiendus ja puhasruumi paigaldustööd.