Maksuamet soovitab ehitajale kohustusliku töötaja kaardi tellida esimesel võimalusel ja lubab selle olemasolu kontrollima hakata
Juba paar tuhat ehitajat on endale saanud personaalse töötaja kaardi, aga Maksu- ja Tolliamet (MTA) soovitab kõigil tööandjatel, kes suurematel objektidel toimetavad, kaardid esimesel võimalusel ära tellida, sest peagi hakkab asutus nende olemasolu kontrollima.
1. oktoobrist hakkas kehtima seadusemuudatus, mis pani ehitusettevõtele suuremate objektide puhul kolm nõuet:
Telli uudiskiri ja saadame sulle kord nädalas ülevaate Ehituslehe olulisematest lugudest.
- Objektid tuli maksuameti uues rakenduses registreerida ja märkida iga objekti juurde kõik seal töötavad inimesed ning alltöövõtjad. Alltöövõtjad pidid omakorda registreerima oma töötajad ja enda alltöövõtjad.
- Registreeritud objektidel töötavatele ehitajatele tuli tellida Hansabist kõigi tööandjate juures kehtiv ühtse kujunduse ja töötaja pildiga kiipkaart.
- Kaardiomaniku tööaeg tuli objektil elektrooniliselt registreerida ja need andmed kord päevas maksuametile edastada.
Kolmest nõudest hakkas 1. oktoobril kehtima vaid esimene, sest kiipkaartide tellimise võimalust veninud riigihanke tõttu veel polnud ja sellega seoses ei saanud maksuamet nõuda kaartide olemasolu ega tööaja registreerimist.
Kaardid on kohal ja tellimiskeskkond töötab
MTA meediasuhete spetsialist Kertu Laadoga ütles, et nüüd on kaardid olemas ja tellimine toimib tõrgeteta.
Seaduse alusel on kaardid nõutud ehitusobjektidel, kus töö kestab üle 30 tööpäeva ja korraga on tööl vähemalt 20 inimest või objekti üldmaht on rohkem kui 500 inimtööpäeva.
MTA arendusspetsialist Siim Tamme sõnul on paljudele ehitajatele kaardilahendus tuttav näiteks põhjanaabrite praktikast, kus samuti spetsiaalne “Valtti-kaart” läbipääsutõendiks kasutusel on.
“Ühtse kaardiga tööaja registreerimise eesmärk on tagada aus konkurentsikeskkond,” selgitas Tamm. “See tähendab, et ehitusplatsil tegutsevad nõuetekohaselt tööle vormistatud inimesed, kellest peatöövõtjal ja riigil on selge ülevaade ning kellele makstakse ausat töötasu.”
MTA andmetel on arvestuslik maksukahju ehitusvaldkonnas aastaid olnud üle 20 miljoni euro aastas. Töövõtuahelate, objektide ja töötajate registreerimise põhjal kogutud andmeid hakkab MTA rakendama oma riskianalüüsides, mis otsivad andmetes anomaaliad ja tuvastavad seeläbi kontrolli vajavaid objekte.
Maksuamet lubab alustada kontrollimist
“Kuna tänaseks on kõik seaduse rakendamisega seotud määrused jõustunud ja kaartide tellimise võimalus töötab, tuleb ettevõtjatel kõiki seadusest tulenevaid kohustusi täitma asuda,” nentis Tamm. “Järgmine samm MTA poolt saabki olema nõuete täitmise kontrollimine.”
Seadus paneb juba praegu peatöövõtjale kohustuse registreerida suuremad ehitusobjektid ja ehituse töövõtuahel MTA e-teenuste keskkonnas, töötaja ülesanne on edaspidi platsile minnes kaarti viibata ja MTA-le hakkab igapäevaselt jõudma info ehitajate objektil viibitud aja kohta. Kui ehitajal on kaart olemas, siis võib peatöövõtja lubada viipamise asemel ka näiteks mobiiliäpi kasutamist.
Kahe kuu jooksul on registreeritud üle 100 vastava ehituse.
Kaartide tellimusi võtab vastu ja väljastab riigi tellimusel vastava hanke võitnud aktsiaselts Hansab.
Hansabi kaardivaldkonna juht Tex Vertmann rääkis, et koostöös MTAga lõi Hansab spetsiaalse e-keskkonna, kus kaartide tellimusi saavad esitada ehitusettevõtete juhatuste liikmed ja nende poolt volitatud töötajad. Ta kinnitas, et tellimus, mis on nõuetekohaselt esitatud ja mille eest on tasutud, täidetakse kolme tööpäeva jooksul ning postitatakse vastavalt tellija märgitud tarneviisile. Ühe kaardi hinnaks on hanke tingimuste kohaselt 6,67 eurot, millele lisandub käibemaks.
Oktoobrist avatud testperiood on Vertmanni sõnul olnud aktiivne ning ehitusettevõtetelt saadud tagasisidet arvestades on mugavama teenuse nimel tehtud mitmeid muudatusi. Nii on lisandunud ettemaksuarve lahendus ja tellimuse kinnituse alla laadimine. Peatselt lisandub pooleliolevate tellimuste salvestamise võimalus ning kättesaamine Hansabi pakiautomaadist.