Eestiski kasutatud poorbetooni ohutusprobleemide tõttu suletakse Suurbritannias koolimaju, teatreid ja haiglaid
Suurbritannias on varisemiseohu tõttu suletud kohtuhoone, mitu teatrit ning üle saja koolimaja, mille ehitusel on kasutatud autoklaavitud sarrustatud poorbetooni. Sama tehnoloogiat on kasutatud ka Eestis.
“See probleem ei tunne geograafiat, seda esineb ka meil vanades ja eelkõige niiskuskahjustustega hoonetes,” ütles Tallinna Tehnikaülikooli ehituse ja arhitektuuri instituudi direktori Jarek Kurnitski. “Küsimus on poorbetoonis oleva armatuuri korrosioonis. Kui see jääb niiskesse keskkonda, näiteks tekivad katuse läbijooksud või on hoone kütmata, siis toimub korrosioon.”
Telli uudiskiri ja saadame sulle kord nädalas ülevaate Ehituslehe olulisematest lugudest.
Mitu erinevat nimetust
Jarek Kurnitski sõnul on poorbetooni kasutatud ehituses nii seina- kui laepaneelides. Varasemalt oli see kasutuses ka gaasbetooni nimetuse all. Tehti nii põlevkivituhk-gaasbetooni ehk gaaskukerooni ja ka gaassilikaltsiitplokke ja -paneele. Tänapäeval tuntakse seda poorbetooni nime all. “Üheks näiteks võiks olla Bauroc, mille materjaliomadused on iseenesest sarnased — poorne materjal, mis imeb hästi niiskust, ehk peab olema niiskuse eest kaitstud,” lisas Kurnitski.
Eestis on poorbetooni kasutatud nii eluhoonete, lautade kui laohoonete ehituses.
“Armatuuri korrosiooniga kaasnevad siiski ka silmaga nähtavad kahjustused, tekivad praod ja materjali tükid võivad ära kukkuda. Sellisel juhul muutub hoone varisemisohtlikuks,” kirjeldas Jarek Kurnitski. “Niiskuskahjustustele viidatakse ka Suurbritannia juhtumite puhul. Kui seda õigesti kasutada, siis on tegemist turvalise ehitusmaterjaliga.”
“Niiskuskahjustustele viidatakse ka Suurbritannia juhtumite puhul. Kui seda õigesti kasutada, siis on tegemist turvalise ehitusmaterjaliga.”
Tallinna Tehnikaülikooli ehituse ja arhitektuuri instituudi direktori Jarek Kurnitski.
Bauroci juhatuse esimees Ivar Sikk ütles, et poorbetooni saab valmistada erinevatest toorainetest ning materjal erineb nii tootjate kui ajastute lõikes. “Oluline on märkida, et Suurbritannia juhtumi puhul on fookuses konkreetselt hoonete lamekatuste armeeritud elemendid ja mitte poorbetoonist valmistatud tooted tervikuna,” lausus ta. “Tavaliselt on sellisel juhul kahju põhjuseks hooletus katuse ja konstruktsioonide hooldamisel ja korrashoiul, aga võib-olla ka projekteerimisdetailides, mille tulemusel on konstruktsioonid saanud kahjustada näiteks pikaajalise veelekke tõttu.”
Sikk rääkis, et Bauroci poorbetoontooted valmistatakse kaasaegsetes tehastes, tänapäevaste tootmisretseptide alusel ning kõik tooted on tähistatud üle-Euroopaliselt tunnustatud CE-märgisega. “Valmistatavaid tooteid testitakse pidevalt osana kvaliteedikontrolli protsessist ning hoolitseme nii praegu kui ka tulevikus selle eest, et Bauroc tooted vastaksid kõikidele kvaliteedinõuetele ja oleksid ohutud kasutada,” kinnitas ta.
Suurbritannia sulgeb koolimaju ja haiglaid
Autoklaavitud sarrustatud poorbetooni kasutatakse tavaliselt katuse- ja seinakonstruktsioonides. Euroopas saavutas see populaarsuse 1950. aastate keskel odavama ja kergema alternatiivina tavalisele raudbetoonile.
Autoklaavitud sarrustatud poorbetooni kasutati varasemalt avalike hoonete ehituses väga laialdaselt, eriti 1960.-1980. aastatel. Suurbritannia haridusministeeriumi esindaja sõnul on taas esile kerkinud hirmude tõttu võimalik, et kuni 150 koolimaja peavad uksed sulgema, kui seal pole võimalik ohutust tagada.
Materjali olemus raskendab nende probleemide tuvastamist enne kokkuvarisemist ja pealtnäha täiesti korras hoone võib Brittide teostatud uuringute kohaselt osutuda tegelikult varisemisohtlikuks.
Autoklaavitud sarrustatud poorbetooniga seotud mured hakkasid Ühendkuningriigis avalikult levima 1990. aastatel. Muret võimendasid 2023. aastal avalikkusesse jõudnud teated varasemast katuse kokkuvarisemisest ühes Briti algkoolis 2018. aastal. Selle tulemuseni suleti sel sügisel ajutiselt enam kui sada koolimaja, et võtta kasutusele vajalikud ohutusmeetmed.
Vähemalt pooleks aastaks suleti ka Londonis Harrow linnaosas asuv kohtuhoone ja kolm teatrimaja Dartfordis, Northamptonis and Carlisle’is.
2023. aasta mais kinnitas tervishoiu ja sotsiaalhoolekande minister Steve Barclay, et seitse haiglat Inglismaal, mis ehitati suures osas autoklaavitud sarrustatud poorbetoonist, ei tohi pärast 2030. aastat ohutusprobleemide tõttu enam praegustes ruumides tegutseda. 12. septembril teatati, et autoklaavitud sarrustatud poorbetooni avastati ka Westminsteri paleest.